zamknij
...
Wtorek, 23. Kwiecień 2013

Na X Konkursie Wzornictwa Gorenje zwyciężyły koncepcje usług

Na X Konkursie Wzornictwa Gorenje zwyciężyły koncepcje usług

Podczas zimowego semestru roku akademickiego 2012/13 Gorenje zorganizowało w Akademii Sztuk Pięknych i Wzornictwa w Lublanie X Konkurs Wzornictwa Gorenje. Na konkurs, w którym wzięli udział studenci trzeciego roku studiów pod kierunkiem prof. Vladimira Pezdirca i prof. Janeza Smerdelja, wpłynęło 21 prac. Tegoroczny  konkurs przebiegał pod hasłem "Kochać prostotę". Mogły w nim wziąć udział projekty urządzeń gospodarstwa domowego, usług lub rozwiązań dla domu o innowacyjnym charakterze, mające na celu ułatwienie funkcjonowania użytkowników w zakresie przygotowywania i przechowywania żywności, a także pielęgnacji bielizny i naczyń, w duchu lansowanej przez Gorenje filozofii "simplicity".

Do finału konkursu zakwalifikowanych zostało pięć prac

W pierwszej turze głosowania, jury wyłoniło pięciu finalistów. Zostali nimi: Blaž Volk za projekt Płyta Indukcyjna, Matevž Šmuc za projekt Fast Breakfast, Matic Vihtelič za projekt Gorenje TASK, Matic Maležič za projekt Solniczka i Pieprzniczka oraz Žan Brezec za projekt GoREnje.

W konkursie zwyciężyły dwa projekty

W drugim etapie konkursu odbyła się publiczna prezentacja, podczas której finaliści mogli szczegółowo przedstawić swoje projekty od samych narodzin pomysłu poprzez sposób badania rynku lub przeprowadzenia analizy aż po zalety projektu i korzyści wynikające z niego dla użytkownika. Prezentacja ostatecznie przesądziła o wyborze jury, które postanowiło podzielić nagrodę pomiędzy dwóch finalistów: Matevža Šmuca za projekt Fast Breakfast oraz Žana Brezeca za projekt GoREnje. Po  ogłoszeniu wyników nastąpiło otwarcie wystawy prezentującej wszystkie prace konkursowe.

Przewodnicząca jury Lidija Pritržnik: "W pierwszej turze glosowania zdecydowaliśmy się dać możliwość szczegółowej prezentacji prac na żywo pięciu finalistom, ale już wtedy wiedzieliśmy, że pod względem konceptualnym dwa rozwiązania mają zdecydowaną przewagę nad resztą. Nasza ocena potwierdziła się podczas finałowej prezentacji. Przedstawiając interesujące i wszechstronne prezentacje oraz przekonujące odpowiedzi na zadawane pytania, najwyżej ocenieni w pierwszej turze konkursu okazali się ponownie najlepsi. Rozwijając swoje pomysły obaj autorzy  skupili się nie tylko na konstrukcji produktu, ale wykazali wszechstronne podejście do zadania z punktu widzenia projektowania usługowego". Nagrodą w konkursie była miesięczna praktyka w Gorenje Design Studio.

Zwycięski projekt rozwiązuje problem niejedzenia śniadania

W centrum uwagi zwycięskiego pomysłu Fast breakfast znalazł się dobrze znany problem współczesnego społeczeństwa związany z zaniedbywaniem regularnego spożywania śniadania, którego długofalowym skutkiem jest negatywny wpływ na zdrowie i kondycję organizmu. Autor projektu, Matevž Šmuc, przekonał jury wszechstronnie zaprojektowaną usługą, która umożliwia użytkownikom łatwe, szybkie i zdrowe zjedzenie śniadania. W projekcie przewidział również cały cykl życia usługi i związanych z nią produktów, począwszy od przygotowania gotowych posiłków poprzez dystrybucję i konsumpcję do ponownego użycia materiału oraz kooperacji w ramach usługi różnych przedsiębiorstw słoweńskich.  Jury doceniło również przygotowaną przez autora przekonującą prezentację i argumentację projektu.

Zwycięski projekt "liftingu" używanego sprzętu gospodarstwa domowego

Zwycięski projekt konkursowy GoREnje przekonuje analitycznym podejściem do rozwiązania kwestii możliwości ponownego wykorzystania używanego sprzętu gospodarstwa domowego. Autor projektu Žan Brezec rozpoznał potencjał rynku młodych użytkowników, którzy w obecnej sytuacji mają coraz większe problemy z finansowym usamodzielnieniem. Dlatego rozwinął koncepcję wszechstronnej usługi, która umożliwiałaby użytkownikom zakup używanej pralki Gorenje. Po przeprowadzonym przeglądzie serwisowym urządzenie byłoby wzbogacane o oryginalne rozwiązania estetyczne i ekologiczne funkcje użytkowe, mające na celu ułatwienie codziennego funkcjonowania użytkownika. Žan Brezec wykazał się również znakomicie przygotowaną prezentacją swojego projektu.

Bogata tradycja konkursów wzornictwa organizowanych przez Gorenje

Pierwszy wewnętrzny konkurs dla studentów wzornictwa przemysłowego Gorenje zorganizowało  w 1988 roku. Do tej pory odbyło się już 11 konkursów, w tym dwa międzynarodowe. W ubiegłych latach zakres tematyczny konkursów obejmował całokształt zagadnień począwszy od projektowania drobnego sprzętu gospodarstwa domowego po koncepcyjne rozwiązania kuchni jako technologicznego centrum domu. Konkursy wzornicze wzbogacają nie tylko bank idei, ale również zasoby kadrowe Gorenje. Najlepsi studenci po ukończeniu studiów często kontynuują swoje prace właśnie w szeregach kadr Gorenje. Rezultatem ostatnich trzech konkursów było zatrudnienie przez Gorenje pięciu młodych absolwentów projektowania przemysłowego.